Poznańska 37 62-800 Kalisz

604 200 005

abczdrowie@o2.pl

Aktualności

Jak uniknąć efektu jojo?

Efekt jojo to częste zjawisko w przypadku niewłaściwego sposobu odchudzania się. Potrafi skutecznie zdemotywować i zniszczyć efekty wielomiesięcznej pracy. Przy odpowiednim podejściu do dbania o sylwetkę można jednak mu zapobiegać. W jaki sposób uniknąć efektu jojo? Podpowiadamy.

cropped original 1024x411 Logo TN Jak uniknąć efektu jojo?

1. Dieta to styl życia, a nie chwilowe rozwiązanie

Chcąc zrzucić zbędne kilogramy pamiętajmy, że odpowiednio zbilansowana, zdrowa dieta powinna towarzyszyć nam przez całe życie, a nie jedynie podczas odchudzania się. Jeśli wypracujemy sobie nawyk właściwej diety, po uzyskaniu oczekiwanej masy ciała z łatwością ją zachowamy, ponieważ nasze nawyki praktycznie się nie zmienią.

Chcąc schudnąć należy od dziennego zapotrzebowania kalorycznego odjąć jedynie 300-400 kcal, nie więcej. Często popełnianym błędem są głodówki i diety restrykcyjne. Po ich zakończeniu zaczynamy się objadać, ponieważ przez pewien czas organizm nie otrzymywał potrzebnej dawki energii. To najszybsza droga do efektu jojo.

2. Postaw na suplementy diety

Organizm zawsze musi otrzymywać odpowiednią ilość składników odżywczych, także witamin, minerałów czy białka. Nawet, jeśli aktualnie przebywamy na diecie odchudzającej. W tym celu warto wspierać się naturalnymi suplementami diety. Dobrze sprawdzą się napoje proteinowe czy witaminowe, które mogą zastąpić drugie śniadanie lub wesprzeć organizm po aktywności fizycznej.

3. Unikaj pustych kalorii

Puste kalorie to żywność i napoje, które zawierają ich bardzo dużo, a mimo tego nie dostarczają do organizmu niczego wartościowego. Przykładem są choćby słodkie alkohole i piwo, fast-foody, słodkie napoje gazowane czy słone przekąski. Warto zastąpić je zdrowszymi odpowiednikami, zaś wybierając się na imprezę lepiej wybierać alkohole mniej kaloryczne, bez dodatku syropów.

4. Nie rezygnuj całkowicie ze słodkiego

To właśnie na wszelkich dietach odchudzających mamy największą ochotę na słodycze. Nie rezygnuj z nich, ponieważ im bardziej ich unikasz, tym masz na nie większą ochotę. Z dużym prawdopodobieństwem w końcu nasza motywacja się złamie, a my zaczniemy objadać się słodyczami. Lepszym rozwiązaniem jest stosowanie diety 80:20, czyli 80% zdrowego jedzenia, zaś 20% produktów, na które mamy ochotę. Równowaga psychiczna jest bowiem równie ważna podczas odchudzania.

Pamiętajmy jednak, aby te 20% zawierało mimo wszystko w miarę zdrowe produkty. Mamy ochotę na słodkie? Zamiast tłustej i mało wartościowej nutelli sięgnijmy po samodzielnie przygotowany dżem owocowy. Z kolei jeden z posiłków w ciągu dnia może stanowić domowy naleśnik z owocami. Zawsze warto wybierać mniejsze zło.

5. Daj sobie czas

Utrata zbędnych kilogramów jest procesem czasochłonnym. Jeśli przebiega zbyt szybko, a my dodatkowo się głodzimy, znacznie wzrasta ryzyko efektu jojo. Dobrze, gdy miesięcznie tracimy 0,5-1 kg. Nie stawajmy przy tym każdego dnia na wadze – nic to nie da, tym bardziej, że waga zależy od wielu czynników, np. pory dnia, nawodnienia czy dnia cyklu w przypadku kobiet. Wystarczy jeden pomiar na miesiąc. Daj swojemu ciału czas na przystosowanie się do nowych warunków.